Artikkel - en sjanger, flere versjoner
Denne uken har vi arbeidet med artikkel i norsktimene på VG2. Vi fant ut at artikkelsjangeren er en sjanger som har litt variasjon etter hvilket formål teksten har.Det var noen begreper vi måtte snakke litt mer om, som jeg gjentar under:
Tittel - Overskriften til artikkelen, viktig for å fange leseren.
Ingress - Det vi gjerne vil kalle innledningen, som ofte står i kursiv.
Brødtekst - Hovedteksten i artikkelen, der du finner all informasjonen om emnet eller saken.
Argumentasjon - Begrunnelser for og/eller imot det artikkelen handler om.
Drøfting - Når man ser på ulike sider av en sak eller et emne.
Vi så litt på hvordan artikkelen bygges opp, spesielt i forhold til den type artikkel dere ofte møter i skolesammenheng; drøftingsartikkelen.
I drøftingsartikkelen får dere ofte spørsmål om å se på en sak eller et tema, og finne positive og negative sider om denne saken/temaet.
Det jeg skal si litt om videre, er hvordan dere kan gå frem for å finne argumentasjon. Og hvordan dere lager en plan på hvordan artikkelen skal bli til slutt.
1. Finn argumentasjon -->For og imot.
- Her kan du bruke et skjema (vist i video under) eller tankekart (se lenger nede).
Når vi lager tankekart, kan det være vanskelig å få riktig ord på riktig plass. I videoen under, får dere tips til hvordan det gjøres.
Program dere kan bruke for å få tankekart på datamaskinen: Freemind og Xmind.
2. Når du har funnet argumentene dine, er det på tide å lage en disposisjon (en plan for hva som skal stå i de ulike avsnittene dine i artikkelen).
Her finner dere et skjema som kan være lurt å bruke: Artikkelskjelett
Og her er en video som viser hvordan du bruker skjemaet:
3. Så er det bare å begynne å skrive:) Grei ut rundt de ulike argumentene dine, og si hvorfor dette er positivt eller hvorfor det kan være en utfordring.
4. Husk å dra en slags konklusjon mot slutten. Det vil si at du bør si noe om hva du kom frem til gjennom det du fant ut om tema. For eksempel kan du trekke frem hva som er viktig at "folk" gjør.
Vi prøvde forresten ut et program jeg nettopp har blitt kjent med: padlet.com. Det er et program man kan bruke gratis, som hjelp for å finne argument, ved arbeid i grupper eller for å kunne stille spørsmål og få svar fra mange folk samtidig. Nyttig, synes jeg;)
Hva synes du? Svar på avstemningen på siden her;)
Padleten vi kom frem til i de ulike klassene, ligger her: http://padlet.com/wall/argumentasjon
Ordforklaringer:
Formål = hva forfattern vil med teksten sin.
Kilder:
www.lesesenteret.no
www.padlet.com
Haraldsen, Dillevig og Østerdal, 2005, Nettopp Norsk VG2 YF, Aschehoug.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar